Friday, September 25, 2020

Pulut Mangga dan Santan Bersagu


Assalamualaikum,
Minggu sudah saya ke one utama...singgah kat supermaket...nampak manggo ni yang looks so yummy...saya pun belilah beberapa biji...teringin pula nak makan pulut mangga...dessert yang paling mudah disediakan...:)


Tengok mangga ni, manis dan sesuai untuk resepi pulut mangga...jenis ni agak mahal harganya... 
tapi garenti manis...Insyaallah...


Pulut direndam dulu...toskan dan masukkan ke dalam bekas kukusan....kukus hingga kembang, 


Jika nak tambah santan, boleh...tapi pastikan bahagian bawah pulut tidak tiris..alas dengan daun pisang terlebih dahulu atau letak pulut dalam bekas tahan panas, siram santan dan sambung kukus sehingga pulut benar2 kembang dan tidak mantah...sedia untuk dihidang...


Untuk kuahnye, saya tambah sago biji untuk memekatkan santan...masak santan secukupnya hingga mendidih (masukkan sehelai pandan) masukkan sago yang telah direndam, tambah gula dan garam (terpulang pada manis yang anda suka)

Terus kacau santan hingga mendidih...hidangkan dengan pulut dan mangga...


Nampak sedapkan...hehe...mestilah...tengoklah sapa yang buat :)

selamat mencuba...(repost from 2014)

3 comments:

  1. emmm..sedapnya pulut manga tu...saya langsung tak teringat nak buat, padahal masa kat Melaka tu hari berlambak2 manga kat rumah MIL saya...
    lain kalilah saya cuba...

    ReplyDelete
  2. tak pernah makan lagi kak.. pulut durian pun jarang2 merasa.. tapi akak buat ni nampak macam sedap je..

    ReplyDelete
  3. subhanallah...nampak sedap.

    ReplyDelete