Friday, October 9, 2020

Sambal Jering

Anda makan jering?

Ramai orang yang suka makan petai tapi tak pernah/suka makan jering...jering dan petai adalah dalam rumpun yang sama...cuma berbanding bau, petai lebih menusuk kalbu berbanding jering...jering is one of my favourite...pembuka selera...

Jering tua sedap dibuat sambal dan gulai lemak...berbanding jering muda yang sedap dibuat ulam mentah atau rebus dan makan dengan kelapa...

Ada yang kata jering bagus untuk penyakit kencing manis...tak taulah betul ke tidak...namun saya memang suka makan jering yang dibuat sambal atau masak lemak stail minang...

Jering  popular dikalangan orang Minang, Padang dan Kerinchi...tulah sebabnya kat tempat saya ni sentiasa ada orang jual jering...harganya boleh tahan juga...sekeping lebih kurang 20 sen...kalau beli jering yang dah siap digulai atau disambal harganya dah jadi 40 sen atau 50 sen sekeping...
Mahal kemain...

Pagi tadi saya beli lebih kurang 20 keping jering dengan harga rm4...

Rebus hingga empuk dan kemudian diketuk-ketuk sikit biar lembut...

Saya buat sambal tumis...caranya sama macam buat sambal tumis petai...

Jika guna cili merah/padi hidup lagi sedap, stail orang Minang...

Memang sedaplah...makan hingga menjilat jari...hehe...tak peduli dah angin ke tidak...
 
(repost from 2011)

7 comments:

  1. saya memang tak makan jering tapi tengok sambal jering Kak Ida ni, mak aihhhhhhhhhhhhhh tak boleh tahan.Kalau saya, saya masih boleh makan sambal tumis bercampur jering cumanya jering tu je yang saya tak boleh nak makan

    ReplyDelete
  2. kakida
    kita boleh duduk serumah lah kak..sambal jering dan gulai jering campur pucuk ubi dan ikan tamban tersangat lah sedap..tang angin tu..kita urus kan kemudian..hahaha

    ReplyDelete
  3. nampak sangattt beshhh :)


    -lama sgt tak singgah sini hehe

    ReplyDelete
  4. jering n petai memang peberet tak kira masak apa pun

    ReplyDelete
  5. Assalam,

    Sedapnyer, rasa kekenyalan jering dlm mulut. Saya suka jering. Tapi kalu makan ni mesti hari Sabtu je dan di rumah agar tak berbau gi opis hari Isnin. Kalu kat public memang tak makan. Heeee....

    ReplyDelete
  6. my family biasa makan mentah dgn sambal belacan halia je Kak Ida...tak pernah lak nak masak gini..

    ReplyDelete
  7. sedapnye...
    terliur tekak
    mmg hantu jering dr kecik lg...
    sebab kat kg de pokoknye...

    ReplyDelete