Friday, September 25, 2020

Cherry Vanilla Cup Cake

Saya penggemar kek butter yang biasa sahaja...kurang minat dengan kek yang berperisa dan campur macam-macam bahan...namun sekali suka juga cuba buat kek macam ni...kek yang dicampur buah dan kekacang...



Saya guna pure vanilla brand McCormick...memang sedap baunya...
dan saya campurkan glace cherry untuk cantikkan muffin tersebut... 

Jom kita tengok bahannya...

Bahan-bahannya

1/2 cawan butter             2/3 cawan gula          3 biji telur besar 

1 sudu teh pure vanilla              1 1/2 cawan tepung gandum 

1 1/2 sudu teh baking powder              1/4 sudu teh garam 

1/4 cawan susu full cream              1/2 cawan glace cherry, chopped

Method 

Pukul butter dan gula hingga kembang, 

Masukkan telur sebiji-sebiji dan gaul rata,

Masukkan vanilla diikuti dengan tepung 
(ayak tepung dengan baking powder dan garam) 

Berselang seli dengan susu...

Akhir sekali masukkan cherry dan gaul sebati (do not over mix)...

Sudukan kedalam paper muffin cup dan taburkan almond jika suka... 

Bakar pada suhu 180C selama 17 ke 20 minit...


(repost from 2011)

6 comments:

  1. akak...akhirnya arini sy g jaya grocer utk cari cannelonni but i ended up with 3 others pasta.x sabar nk masak ni

    ReplyDelete
  2. wah! 3 jenis pasta Intan...hehe...nak masak pasta camna tu?

    ReplyDelete
  3. adoiiii sedapnya nampak, tengok resepi akak tu macam mudah, nak cuba juga 1 hari nanti

    ReplyDelete
  4. Salam kak ida, pure vanilla extract mccormick tu beli kat mane yer?

    ReplyDelete
  5. azee,
    kkdia beli kat jaya grocer...tapi kat kedai jual barang kek pun mesti
    ada...

    ReplyDelete